Dari Sastra Anak ke Pendidikan Akidah-Akhlak: Analisis Naratif Terhadap Novel Petualangan Si Bocah Soleh
Abstract
This article examines “From Children’s Literature to Faith-Character Education: A Narrative Analysis of the Novel ‘Petualangan Si Bocah Soleh’ (Adventures of the Pious Boy).” The study aims to analyze how Roni integrates faith-character (akidah-akhlak) education values into fictional storytelling through narrative and reflective approaches. The findings reveal that the adventure narrative incorporates three theological relations between God and humans: mercy (Creator-Creation), monotheism (Worshipper-Worshipped), and divine justice (Judge-Accountable). Additionally, through faith-based adventure storytelling, the author articulates the development of noble moral/character values—such as courage, honesty, responsibility, patience, solidarity (ukhuwah), discipline, and environmental stewardship—conveyed contextually through plot dynamics and character conflicts. With its aesthetic and affective approach, Petualangan Si Boleh is positioned as an applicative, inspirational, and transformative medium for faith-character education among elementary school readers.
Downloads
References
Al-Isfahni, A.-R. (1972). Mu’jam Mufrdat Alfadz al-Quran. Dar al-Fikr.
Al-Zayn, A. (1984). Tafsir Mufradat Alfazh al-Quran al-Karim. Dar al-Kitab al-Lubnani.
Armet, A., Atsari, L., & Septia, E. (2021). Perspektif Nilai Budaya dalam Cerpen Banun Karya Damhuri Muhammad. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 174. https://doi.org/10.29300/disastra.v3i2.4497
Asyifa, H. S., Fitriyah, I., Mujakki, M. F., & Pambayun, S. P. (2023). Systematic Literature Review : Pembelajaran Akidah Akhlak Sebagai Pondasi Pendidikan Karakter Pada Abad 21. 1(1).
Faizah, D. A. (2024). Representasi Alam dan Lingkungan pada Cerita Jagapati Bumi sebagai Media Edukasi Ekologis bagi Remaja. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 433–450.
Fattah, A., & Afwadzi, B. (2016). Pemahaman hadits tarbawi Burhan al Islam al Zarnuji dalam kitab Ta’lim al Muta’allim. Ulul Albab, 17(2), 197–217.
Gadamer, H.-G. (1986). Text and Interpretation. In B.R. Wachterhauser (Ed.), Hermeneutics and Modern Philosophy. Albany State University of New York Press.
Ibn Manzhur, J. al-D. M. I. M. (1994). Lisan al-‘Arab. Dar as-Shadir.
Istanti, N., & Hadi, M. S. (2025). Pengembangan Karakter Tokoh dalam Novel Senja di Balik Jendela Karya Asma Nadia dan Implikasinya dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 14(2).
Kemendikbud. (2017). Konsep dan Pedoman Penguatan Pendidikan Karakter: Tingkat Sekolah Dasar dan Sekolah Menengah Pertama. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Listari, L. (2021). Dekadensi Moral Remaja (Upaya Pembinaan Moral Oleh Keluarga Dan Sekolah). Jurnal Pendidikan Sosiologi Dan Humaniora, 12(1), 7. https://doi.org/10.26418/j-psh.v12i1.46320
Miles, Matthew B. A; Huberman, M. (1992). Analisis data kualitatif : buku sumber tentang metode metode baru. UI-Press.
Miskahuddin, M. (2020). Konsep sabar dalam perspektif al-qur’an. Jurnal Ilmiah Al-Mu’ashirah: Media Kajian Al-Qur’an Dan Al-Hadits Multi Perspektif, 17(2), 196–207.
Mudlofir, A. (2016). Pendidikan Karakter: Konsep dan Aktualisasinya dalam Sistem Pendidikan Islam. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 229–246.
Muhajir, N. (2000). Filsafat Ilmu; Positivisme, Post Positivisme, dan Post Modernisme. Rakasarisin.
Muthohar, S. (2016). Antisipasi degradasi moral di era global. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 321–334.
Mz, S. R. (2018). Akhlak Islami Perspektif Ulama Salaf. Edukasi Islami : Jurnal Pendidikan Islam, 7(01), 67. https://doi.org/10.30868/ei.v7i01.212
Nugraha, R. (2016a). Bertasbih Bersama Alam, Rasakan Kehadiran Tuhan. FAZ Institute.
Nugraha, R. (2016b). Ngungudag Guratan Takdir. PAZ Publishing.
Nugraha, R. (2016c). Petualangan Si Boleh (cetakan pe). FAZ Publishing.
Nugraha, R. (2016d). Santri Badeur. PAZ Publishing.
Nugraha, R. (2018). Bertasbih Bersama Alam. PAZ Publishing.
Nugraha, R. (2019). Tafsir Juz ‘Amma untuk anak. Paz Publishing.
Nugraha, R. (2024). Bias Islam Modernis dalam Pendidikan Akhlak: Studi Terhadap Naskah Pendidikan Budi Pekerti K.H. E. Abdurrahman. JURNAL SYNTAX IMPERATIF: Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 4(6), 993–1012.
Nugraha, R., Basrawi, J. B., & Alijaya, A. A. (2024). Strengthening Character Through Comparative Rhetoric and Istifham: A Study on E. Abdurrahman’s Thoughts on Character Education. Khazanah Pendidikan Islam, 6(1), 41–56. https://doi.org/10.15575/kp.v6i1.
Nugroho, B. A. (2019). Perlawanan Perempuan terhadap Dominasi Patriarki dalam Novel Geni Jora Karya Abidah El Khalieqy Kajian Feminisme Psikoanalisis Karen Horney. Jurnal Sastra Indonesia, 8(2), 148–156. https://doi.org/10.15294/jsi.v8i2.33719
Nurhasanah, E. (2022). Kajian Alih Wahana Cerita “Kedai Kopi Odyssey” Karya Leopold A. Surya Indrawan menjadi Naskah Drama. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 5(1), 175–194. https://doi.org/10.30872/diglosia.v5i1.355
Rettyaningsih, M., & Widayati, M. (2024). Nilai religiositas novel Suluh Rindu karya Habiburrahman El Shirazy : kajian sosiologi sastra dan implementasinya sebagai bahan ajar sastra di SMA. 7, 485–500.
Rohmana, J. A., & Zuldin, M. (2019). Print Culture and Local Islamic Identity in West Java: Qur’ānic Commentaries in Sundanese Islamic Magazines (1930-2015). Al-Tahrir: Jurnal Pemikiran Islam, 19(1), 1–28. https://doi.org/10.21154/altahrir.v19i1.1386
Rohmatika, D. (2023). Karakteristik dan Praktik Kepemimpinan Kepala Sekolah Perempuan: Suatu Studi Kualitatif. Nusantara: Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(2), 199–222.
Sarbini, A., Rahtikawati, Y., & Syamsudin, Q. Y. Z. (2021). A religious based education concept for good personality development in a crisis: The case of improving indonesian students morals and character. Rigeo, 11(5).
Shiddiq, A., Ulfatin, N., Imron, A., & Imron, A. (2024). Developing student character education through Islamic boarding school culture in Islamic elementary schools. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 16(2), 2276–2288.
Sodiman, S. (2013). Etos Belajar dalam Kitab Ta’liim Al-Muta’allim Thaariq Al-Ta’allum Karya Imam Al-Zarnuji. Al-TA’DIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 6(2), 56–72.
Susanti, S. E. (2016). Spiritual education: Solusi terhadap dekadensi karakter dan krisis spiritualitas di era global. HUMANISTIKA: Jurnal Keislaman, 2(1), 89–132.
Usman, U., Usman, A. A., & Azizah, F. P. (2024). The role of muraqabah in developing pedagogical competence among Islamic higher education lecturers. Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 207–217.
Yasin, F. (2011). Penumbuhan Kedisiplinan Sebagai Pembentukan Karakter Peserta Didik Di Madrasah. Jurnal El-Hikmah Fakultas Tarbiyah UIN Maliki Malang, 1, 123–138.