MANAJEMEN KURIKULUM “SEKOLAH PENGGERAK” PENDIDIKAN ANAK USIA DINI

  • Iwan Sopwandin Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Az Zahra Tasikmalaya
  • Lisna Pitria Putri Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Az Zahra Tasikmalaya
  • Muplihah Muplihah Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Az Zahra Tasikmalaya
  • Salma Pitriani Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Az Zahra Tasikmalaya
  • Yeni Parida Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Az Zahra Tasikmalaya
  • Yuni Sri Wahyuni Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Az Zahra Tasikmalaya
Keywords: Curriculum Management, Mover School, Early Childhood

Abstract

This study aims to analyze curriculum management at Kober Andalusia Sodonghilir Tasikmalaya which is also one of the institutions selected as a School of Mover. The method used in this study is qualitative with a descriptive approach, with data collection techniques of observation, interviews, and documentation studies. The analysis techniques consist of data condensation, data presentation and drawing conclusions. Meanwhile, the data validity test is carried out with diligent observation, triangulation and audit for dependency criteria. The results of this study indicate that curriculum management at Kober Andalusia is: 1) Planning, which includes: a) making an annual program; b) making a semester program (Prosem); c) making a Learning Objective Flow (ATP); d) making a teaching module by determining Learning Achievements (CP) and Learning Objectives (TP); e) making Standard Operating Procedures (SOP); and f) making a child development program combined with the Pancasila profile independence curriculum; 2) Implementation, namely learning at Kober Andalusia using a group model that is aligned with the teaching module that has been prepared by the teacher; and 3) The evaluation in Kober Andalusia includes three things, namely: a) assessment of children with an authentic assessment approach; b) assessment of teacher performance carried out by the head of management; and c) assessment of the institution as a driving school offline and online by facilitators and available applications.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iwan Sopwandin, Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Az Zahra Tasikmalaya

Manajemen Pendidikan Islam

Lisna Pitria Putri, Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Az Zahra Tasikmalaya

Pendidikan Islam Anak Usia Dini

Muplihah Muplihah, Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Az Zahra Tasikmalaya

Pendidikan Islam Anak Usia Dini

Salma Pitriani, Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Az Zahra Tasikmalaya

Pendidikan Islam Anak Usia Dini

Yeni Parida, Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Az Zahra Tasikmalaya

Pendidikan Islam Anak Usia Dini

Yuni Sri Wahyuni, Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Az Zahra Tasikmalaya

Pendidikan Islam Anak Usia Dini

References

Aisyah, D. (2023). Analisis Penerapan 8 Standar Nasional Pendidikan Pada Sma Nu Kaplongan Indramayu. Tanzhimuna, 3(1).

Fauziah, M., Zainuddin, Z., Muhajir, U., & Sopwandin, I. (2020). Implementasi Supervisi Akademik Kepala Madrasah Berbasis Pendekatan Kolaboratif Dan Kekeluargaan Dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Tadbir Muwahhid, 4(2), 117–137.

Handayani, M. (2016). Pencapaian Standar Nasional Pendidikan Berdasarkan Hasil Akreditasi Sma Di Provinsi Dki Jakarta. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 1(2).

Hartati, S., & Zulminiati, Z. (2020). Fakta-Fakta Penerapan Penilaian Otentik di Taman Kanak-Kanak Negeri 2 Padang. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), Article 2. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.521

Kamilah, S. M., Ulfah, H., Sari, M. N., Fadila, R. N., & Hasanah, L. (2022). Manajemen Kurikulum Pendidikan Anak Usia Dini di PAUD Harapan Bunda. Jurnal Ilmiah PESONA PAUD, 9(2).

Kemdikbud. (2021). Program Sekolah Penggerak. https://sekolah.penggerak.kemdikbud.go.id/. https://sekolah.penggerak.kemdikbud.go.id/wp-content/uploads/2021/02/Paparan-Program-Sekolah-Penggerak.pdf

Keputusan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 1177 Tahun 2020 Tentang Program Sekolah Penggerak.

Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun 2014 Tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini.

Prastiwi, Y. E. N., Arba’iyah, Barru, A. A. A., & Hidayatullah, A. S. (2023). Penilaian Dan Pengukuran Hasil Belajar Pada Peserta Didik Berbasis Analisis Psikologi. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(4), Article 4. https://doi.org/10.51903/bersatu.v1i4.293

Sopwandin, I. (2023). Manajemen Madrasah Teori Dan Strategi Pengelolaan Madrasah Di Era Digital. Cv Widina Media Utama. https://repository.penerbitwidina.com/id/publications/567035/

Sopwandin, I., Yusman, R., Hak, R. B., Putra, R., & Alim, U. (2023). Manajemen Kurikulum dalam Mengembangkan Mutu Pendidikan. J-MPI (Jurnal Manajemen Pendidikan Islam), 8(1), 94–106. https://doi.org/10.18860/jmpi.v8i1.19210

Suartini. (2024). Hasil wawancara dengan Ketua Pengelola Kober Andalusia (L. P. Putri, Interviewer) [Personal communication].

Sugiyono. (2023). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Tindakan) (3rd ed.). Alfabeta.

Wahyuni, F., & Azizah, S. M. (2020). Bermain dan Belajar pada Anak Usia Dini. Al-Adabiya: Jurnal Kebudayaan dan Keagamaan, 15(01), 161–179. https://doi.org/10.37680/adabiya.v15i01.257

Published
2024-09-29
How to Cite
Sopwandin, I., Putri, L., Muplihah, M., Pitriani, S., Parida, Y., & Wahyuni, Y. (2024). MANAJEMEN KURIKULUM “SEKOLAH PENGGERAK” PENDIDIKAN ANAK USIA DINI. Al-Urwatul Wutsqo : Jurnal Ilmu Keislaman Dan Pendidikan, 5(2), 122-128. https://doi.org/10.62285/alurwatulwutsqo.v5i2.94